Det går att köpa en vettig damcykel för så lite som några tusenlappar, men om du planerar att använda cykeln till att cykla längre sträckor eller tävla bör du förmodligen gå upp lite i pris. Om du inte känner att du nödvändigtvis behöver ha den senaste modellen kan du ofta spara en hel del pengar, vilket gör att du får mer cykel för pengarna. Generellt sett är det så att dyrare cyklar också är lättare, har delar av högre kvalitet och en mjukare växling. Vilken cykel som är mest prisvärd beror dels på hur du har tänkt använda den och dels på hur stor budget du har.

Vad gör en damcykel prisvärd?

Damcyklar för dig som vill ha en racercykel

Detta kan du förvänta dig att få för pengarna:

I lågprissegmentet har cyklarna ofta en stålram och ett 7-växlat vevparti (vilket innebär 14 växlar) samt styre och stam av stål. Om du går upp lite i pris består ramen ofta av stål, medan gaffeln kan vara gjord av kolfiber, och är 8- eller 9-växlad med dubbelt eller trippelt vevparti.

I mellansegmentet är ramen fortfarande gjord av stål, men gaffeln är ofta av kolfiber. Cykeln är 10- eller 11-växlad och kan ha hydrauliska bromsskivor som tillval samt något lättare komponenter. Cyklarna i toppskiktet har såväl ram som gaffel av kolfiber, har en låg vikt och är 11-växlade. De dyrare cyklarna i denna klass riktar sig till professionella cyklister, och har komponenter av kolfiber, hydrauliska bromsskivor eller fälgbromsar av hög kvalitet, lätta hjul och elektronisk växling.

Damcyklar för dig som vill ha en mountainbike

Precis som fallet är med racercyklar, kan du få en vettig mountainbike för bara några tusenlappar. Om du är mer seriös med din cykling bör du dock spendera lite mer pengar än så på cykeln för att säkerställa att du får en cykel med bromsskivor, då detta ger mer bromskraft. Det finns visserligen heldämpade cyklar även i den lägre prisklassen, men vårt råd är att du istället satsar på en så kallad hardtail (med dämpning fram) i det prissegmentet eftersom den sannolikt har mer högkvalitativa komponenter.

I mellansegment kan du förvänta dig att få en riktigt bra MTB med stålram fast  bättre dämpning och kanske hydrauliska bromsskivor. Det kan även röra sig om en XC-cykel av hög kvalitet med en ram av kolfiber eller stål. De dyrare cyklarna är främst för proffscyklister. Dessa har högkvalitativa stålramar eller kolfiberramar med den allra bästa dämpningen, är 11-växlade och har en kedjering i vevpartiet.

Damcyklar för dig som vill ha en hybridcykel eller stadscykel

Som fallet är med racercyklar och mountainbikes, kan man få en fullt duglig hybridcykel eller stadscykel för endast några tusen kronor. Även om du köper en billigare cykel, kan det dock visa sig att du får betala priset på andra sätt på grund av cykelns högre vikt och dess delar av sämre kvalitet. Generellt sett blir cykeln lättare ju högre prislapp den har, vilket kan vara bra att ha i åtanke om du har tänkt släpa runt på den uppför trappor eller till och från jobbet.

Vissa hybridcyklar har stänkskydd och/eller pakethållare förmonterat, men i annat fall bör du räkna in kostnaden för dessa i priset om du har tänkt montera sådana. I det absoluta toppskiktet av hybridcyklar och stadscyklar är ramen av högkvalitativt stål eller kolfiber med stålgaffel. Om du vill ha en hybridcykel med premiumkänsla får du vara beredd på att öppna plånboken lite mer än om du nöjer dig med en cykel ur det mellersta prissegmentet. Även cyklarna i mellanklassen kan dock ha mekaniska skivbromsar eller hydrauliska bromsskivor samt bättre dämpning och växling.