Går du i tankar om att köpa en ny damcykel men inte vet var du ska börja leta? Undrar du över vilka skillnaderna mellan damcyklar, unisexcyklar och herrcyklar är? Behöver du lite vägledning för att komma underfund med vilken som är den bästa damcykeln för just dig? Då har du kommit till rätt ställe.

Vilka är skillnaderna mellan damcyklar, herrcyklar och unisexcyklar?

Hur skiljer sig damcyklar åt från andra typer av cyklar?

Generellt sett skiljer sig damcyklar åt från unisexcyklar på några punkter. Anledningen till detta är att damcyklarna har tagits fram för att vara mer bekväma för kvinnliga cyklister. Dessa är de främsta skillnaderna:

  • Kortare räckvidd. Damcyklar har ett kortare avstånd mellan sadeln och styret. Detta åstadkoms ofta genom ett kortare överrör, en brantare vinkel på sadelrör och/eller en kortare stam på styret. Det gör att du som cyklist sitter mer upprätt när du cyklar.
  • Mindre storlek. Damcyklar är ofta mindre i storlek, för att kompensera för den genomsnittliga kvinnans mindre storlek i förhållande till män. Som vi redan nämnt innebär det också en kortare räckvidd, men det kan även röra sig om att cykeln helt enkelt är en mindre version av en ram tillhörande en herrcykel eller unisexcykel som företaget i fråga tillverkar.
  • Lägre överrör. Med hjälp av ett lägre eller svängt överrör skapas en öppen ram, vilken gör att du kan ställa dig över cykeln utan att behöva vara lika lång som om det istället hade varit en herrcykel. Detta gäller främst hybridcyklar och mountainbikes som riktar sig till kvinnor.

Det kan också finnas flera andra skillnader mellan de olika cykeltyperna, men dessa varierar mellan olika tillverkare. Det kan till exempel röra sig om följande:

  • Kortare vevarmar som är optimerade för cyklister med kortare ben. Vevarmen är den del av cykeln som sammanlänkar pedalen med spindeln. Det gör att du inte behöver sträcka lika mycket på benen när du trampar, vilket minskar ansträngningen och gör det mer bekvämt att trampa på pedalerna. En kortare vevarm påverkar också den växling som cykeln behöver.
  • Olika växling. Vissa damcyklar har dubbla eller trippla vevpartier, vilket gör att de har två eller tre kedjeringar bredvid pedalerna. Unisexcyklar å sin sida har ofta bara en kedjering. Det kan också röra sig om att damcykeln har lägre växlar än motsvarande unisexcykel, vilket gör det enklare för cyklister med mindre kraft att cykla i uppförsbacke. Detta har även att göra med längden på vevpartiet, vilket vi nämnt här ovanför.
  • Smalare styre och lägre styre på racercyklar. Smalare styren är designade för att passa de smalare axlar som kvinnor generellt sett har, och det lägre styret ger en kortare räckvidd.
  • Färre cyklar inom varje segment. Medan det ofta kan finnas fyra eller fem unisexcyklar inom varje prissegment, är det vanligt att det bara finns två eller tre damcyklar i den aktuella prisklassen. Det innebär färre valmöjligheter för kvinnor som vill ha en cykel med särskilda komponenter eller till ett visst pris.

Vad baseras då de olika skillnaderna på? De flesta damcyklar tillverkas utifrån information som pekar på att kvinnor i genomsnitt har längre ben samt kortare överkropp och armar än män, men också utifrån att kvinnor ofta föredrar en mer upprätt ställning och har en kortare räckvidd. Cykeltillverkarna har idag mer data från kvinnliga cyklister än någonsin tidigare, och anpassar sina designer utifrån denna.

Du kommer säkert lägga märke till hur vissa företag tillverkar cyklar med geometriska mått som är anpassade för kvinnor, medan andra istället fokuserar mer på cykelns passform. Passformen är till syvene och sist individuell, vilket beror på att det inte finns en viss form som alla kvinnor är stöpta i.